5 PRINCIPIS PER MILLORAR EL DISSENY URBÀ

el disseny urbà de Gehl
Jan Gehl advoca pel retorn a l'escala urbana en el disseny urbanístic.

Això no és una qüestió estètica: el disseny urbà és una manera de millorar la qualitat de vida. L’hi creu Jan Gehl, arquitecte i urbanista danès que porta més de 50 anys dedicant-se a fer de les ciutats llocs més agradables i atractius per a la població. La seva metodologia és donar prioritat als vianants, els ciclistes i l’ocupació dels espais públics.

Pot semblar una idea òbvia, però, en la història, l’urbanisme va descurar de la vida a la ciutat: espais públics van créixer contrari als seus habitants i moltes vegades la disposició dels carrers van prioritzar el desplaçament dels cotxes. Un bon exemple d’aquesta lògica va ser Brasília (capital de Brasil), construïda en 1950 i considerada un símbol de la modernitat i el progrés, però els espais públics del qual estan buits o inexistents.

El canvi d’èmfasi en el disseny urbà no només és possible sinó necessari, i d’acord amb Gehl, s’ha de fer a partir dels estudis examinats en el comportament i les necessitats d’una població, sobre la interacció entre la vida pública i els espais públics.

“En una entrevista a “Fast Company“, revista dedicada a la innovació i la tecnologia, Gehl va enumerar els cinc problemes més apressants en el disseny urbà actual.”

Principis per al disseny urbà

La fi de la “gasolina barata”

Ciutats porten a les persones a passar la major part del seu temps assegudes: en els seus cotxes, els seus treballs, les seves cases – alguna cosa responsable dels principals problemes de salut entre els seus habitants. Per al dissenyador, el fenomen ocorre gràcies a la disponibilitat de la gasolina a preus baixos, la qual cosa va permetre, als països desenvolupats, l’aparició de suburbis gegantescs, lluny de les zones centrals, considerats llocs agradables per viure, però que requereixen llargs desplaçaments – realitzats principalment en els cotxes. Quan la gasolina ja no sigui un producte barat, no obstant això, els suburbis ja no tenen sentit. S’ha de detenir la planificació d’aquests espais sobre la base d’aquest concepte.

Vida pública

Més caminar, més temps en espais públics, menys temps en “borbujas”. Això és el que d’alguna manera les ciutats han de fomentar. D’acord amb Gehl, si la gent passa més temps en espais públics, es converteixen en llocs més segurs, més interessants i més incloents.

Els diferents sentits

No només promoure la caminades, per a l’arquitecte una bona ciutat està construïda al voltant del cos i els sentits humans, de forma amb que la gent utilitzi la major part de la seva capacitat de moure’s i experimenti l’espai al seu al voltant.

Transport més igualitari

La regla és gairebé universal: les regions ultra perifèriques de la zona cèntrica d’una ciutat tenen renda per càpita més baixa i gran part del pressupost familiar es gasta en els desplaçaments. L’accés a un transport més eficient, assequible i alternatiu és essencial per promoure la igualtat social a les ciutats, diu l’urbanista.

Abandonar els cotxes

Els temps d’or dels cotxes es van acabar, defensa Gehl. Disseny de ciutats centrat en els cotxes ja no tenen més sentit per a les grans metròpolis: no hi ha més espai necessari per a les vies necessàries que requereix aquest tipus de desplaçament. En una ciutat densa, es pot arribar a totes parts caminant o utilitzant bicicletes. Vehicles autònoms, recorda, no resolen el problema: només beneficiarà a la indústria de l’automòbil i no als habitants de les grans ciutats.