POL·LUCIÓ MATA MÉS QUE ACCIDENTS

polución
Uno de los parquímetros de la calle Serrano avisa de que no se puede apacar por «alta polución» - Pint it
pol·lució
Un tramvia tirat per cavalls en Recife (Brasil), entre 1867-1913. Foto: Tramz.com

Abans cavalls…

Per què ningú més utilitza el cavall com a mitjà de transport a les ciutats? El cavall fins a principis del segle XX va ser àmpliament utilitzat com a mitjà de transport privat: una o dues persones muntades a cavall o en un carro; i com a transport col·lectiu: amb dos a sis cavalls tirant d’un carro es deia Omnibus. En aquells dies pocs es preocupaven amb el concepte de pol·lució aplicat en la societat contemporània.

No obstant això, els cavalls, com qualsevol altre animal, eren susceptibles a les malalties, la fatiga (sovint els mataven els mateixos conductors de tramvies i els deixaven tirats al carrer fins a podrir-se) i va haver de rebre diverses cures veterinàries, refugi i aliment. Però aquestes no van ser les principals preocupacions dels propietaris de cavalls, de l’empresa de Omnibus, i els passatgers i de la societat en general. La principal preocupació amb els cavalls era la contaminació.

El fem generat pels cavalls era de proporcions inimaginables. Els centres de les ciutats nord-americanes eren un embornal obert, amb carrers que estaven literalment cobertes de fem. A la fi del segle XIX, en terres ermes a Nova York, que tenia una població d’aproximadament 160 000 cavalls per cada 2 milions de persones, van arribar a acumular entre 10 i 15 metres d’altura de fem provinents dels carrers. Al costat d’això, les mosques, l’orina, i la crueltat amb els animals eren una constant.

No obstant això, els serveis de transport eren ostatges de cavalls. Fins i tot amb la invenció de la màquina de vapor i la ràpida expansió dels ferrocarrils portats per la revolució industrial, el cavall també era essencial per a les ciutats. Aquesta situació va començar a canviar amb la millora dels motors de combustió interna i amb la invenció de l’automòbil. Aquesta invenció, iniciada per Carl Benz en 1886 i popularitzat per Henry Ford, amb la producció en massa de Ford T 1908 a 1927, probablement la invenció més gran en la història humana, els patrons de viatge es van veure dramàticament canviats en totes les ciutats del món i va donar al cavall merescut descans, eliminant la brutícia dels carrers i fent accessible el transport individual a una gran part de la població que no podia permetre’s el luxe i l’espai per tenir i mantenir als cavalls.

pol·lució
Ford Modelo T. Foto: Wikimedia Commons.

…Ahora coches

Actualment, més de 100 anys després del Ford T, sembla ser que vivim la il·lusió que la contaminació urbana era cosa el passat. Abans, la contaminació era tan present entre la població que “es trepitjava” en ella. Avui dia, en lloc d’estar en el sòl, es troba està en l’aire i els pulmons per mitjà de la pol·lució (incloent els pulmons dels quals van en el cotxe), i en algunes ciutats és tan visible a punt de fer-les gairebé parar. L’OMS (Organització Mundial de la Salut) en un informe de 2010, al·lega que 223.000 persones van morir de càncer de pulmó a causa de la contaminació i pol·lució atmosfèrica. En Sao Paulo, un estudi publicat per l’Institut de Salut i Sostenibilitat assenyala que, en 2011, el doble de persones van morir a causa de la mala qualitat de l’aire que per accidents de trànsit.

Ara ens enfrontem a un problema similar al que els nostres avantpassats es van enfrontar fa un segle. Sens dubte, la decisió de canviar els cavalls pels cotxes era molt encertat. Hem de ser prou intel·ligents com per saber que el cotxe no és dolent: el mal ús del mateix sí que ho és. Per tant, hem de tenir la frescor que van tenir per adonar-se que el mal no era el cavall, sinó el mal ús del cavall, i buscar noves solucions de mobilitat, tals com els vehicles elèctrics, caminar a peu, amb bicicleta, el transport públic, el cotxe compartit, ús compartit de vehicles i microtransporte. Però sobretot, hem de deixar d’incrementar la pol·lució i cessar la contaminació subvencionant l’ús de l’automòbil.

pol·lució
Un dels parquímetres del carrer Serrano avisa que no es pot apacar per «alta pol·lució» – Pint it

Ara ens enfrontem a un problema similar al que els nostres avantpassats es van enfrontar fa un segle. Sens dubte, la decisió de canviar els cavalls pels cotxes era molt encertat. Hem de ser prou intel·ligents com per saber que el cotxe no és dolent: el mal ús del mateix sí que ho és. Per tant, hem de tenir la frescor que van tenir per adonar-se que el mal no era el cavall, sinó el mal ús del cavall, i buscar noves solucions de mobilitat, tals com els vehicles elèctrics, caminar a peu, amb bicicleta, el transport públic, el cotxe compartit, ús compartit de vehicles i microtransporte. Però sobretot, hem de deixar d’incrementar la pol·lució i cessar la contaminació subvencionant l’ús de l’automòbil.