COM PROTEGIR LLOCS DEL PATRIMONI MUNDIAL

Hi ha molts llocs històrics i llocs al món que ens donen una visió i l’evidència de les últimes civilitzacions. Aquests llocs ens ajuden a aprendre sobre els nostres avantpassats, de la vida i de la cultura. A aquests llocs ho cridem patrimoni comú o universal de la humanitat i és el nostre patrimoni mundial.

Patrimonio mundial
Machu Pichu, Cusco, Peru

Llocs del Patrimoni Mundial

Qualsevol lloc, edifici, monument, ciutat de significat físic, natural o cultural el patrimoni del qual és comú de totes les persones poden ser considerats Patrimoni de la Humanitat. A mesura que aquests llocs pertanyen a tots els éssers humans, el seu passat, present i futur han de ser conservats i protegits.

La importància d’aquests llocs

Són llocs que deixen petjada i un llegat. Hem de viure en ells actualment i a més salvaguardar-los a les generacions futures. Aquests llocs ens ensenyen sobre el nostre passat però també representen els grans assoliments dels nostres avantpassats i ens enorgulleixen.

El patrimoni de la humanitat és patrimoni universal, i té un significat sentimental, cultural i econòmic. Tenen un valor excepcional per a la humanitat i la importància de la història, la ciència i les arts.

patrimoni mundial
Ciutats antigues de Djenné, Mali. Foto: © UNESCO/Francesco Bandarin

Necessitat de protegir

A dia d’avui, hi ha una llista de més de cinquanta llocs declarats patrimoni per la UNESCO on es veuen amenaçats i estan en perill. Alguns d’aquests llocs s’enfronten a una deterioració, corrosió o destrucció a causa dels fets pel propi home, o per causes naturals.

Alguns dels factors externs responsables de danyar l’herència del món són el canvi climàtic, les armes nuclears, els conflictes armats, els desastres naturals, el desenvolupament excessiu / urbanització i el turisme sense control, etc.

Amb la creixent força d’aquests factors externs s’està tornant cada vegada més important prendre les mesures adequades per salvar i preservar aquests assoliments eterns de la humanitat.

La protecció de llocs del patrimoni mundial

No només és l’haver de de el govern o de la població local cuidar d’aquests llocs, però és responsabilitat de cada ésser humà. Hem de posar de la nostra part en la protecció d’aquests llocs, entre els varis mitjans per fomentar la seva protecció destaquem:

1. Unir-se a una comunitat:

Hi ha moltes comunitats i organitzacions al món que estan treballant per preservar i protegir aquests llocs. Podem treballar amb aquestes organitzacions, agències de viatges, grups governamentals, sindicats i organitzacions socials.

Com a referència per a la protecció del patrimoni mundial de la UNESCO destaquem l’Aliança del Patrimoni Mundial per al Turisme Sostenible.

1. El turisme responsable:

Una altra manera de jugar la nostra part és comprometre’s amb el turisme responsable. El turisme pot generar fons per a la restauració dels llocs de la UNESCO, però al mateix temps el turisme sense control pot danyar seriosament. En els nostres viatges i visites a llocs del patrimoni mundial hem d’actuar d’una manera responsable i sostenible.

1. Augmentar la consciència:

Hem de transmetre la informació que tenim i unir esforços per minimitzar els efectes de les diferents forces externes sobre els llocs del patrimoni mundial.

1. Incrementar els esforços personals:

La comunitat local és la primera i els millors administradors d’aquests llocs, havent de respondre de manera responsable i eficient cap a la preservació dels llocs del patrimoni mundial a la seva àrea.

L’anunci d’un lloc en perill d’extinció possiblement proporcioni un augment de la consciència entre les persones. Si un lloc s’enfronta perill de destrucció o deterioració, la població local deu immediatament augmentar el coneixement sobre el tema, cridant l’atenció de les persones, grups i comunitats afins cap a la temàtica.

Patrimoni mundial
Camí de Santiago, Espanya

Conclusió

No importa el que està al nostre abast, hem d’ajudar a protegir aquests llocs de patrimoni mundial a través de diversos mitjans com la contribució voluntària, la sensibilització, la promoció de la importància dels llocs de la UNESCO o cridant l’atenció de les institucions governamentals. Cada pas que adonem de forma significativa a ajudar en la protecció dels llocs del patrimoni mundial.